Oavsett om du är ung eller äldre, en liten eller större företagare så gäller en och samma sak när du och verksamheten ska ställa ut på mässa: nämligen att synas. Genom en snygg och genomtänkt monter, ett tydligt budskap kring varför besökarna ska stanna till just där och profilreklam blir man lättare ihågkommen i myllret bland alla andra verksamheter.

Att stå på mässa handlar om att kunna mingla på rätt sätt och synas visuellt för alla besökare med sin affärsidé eller produkt.

Ge besökaren något minnesvärt

För att bli ihågkommen på en mässa så kan det vara smart att dela ut profilreklam, detta för att besökaren ska komma ihåg dig och ditt företag efter att ni pratat. Men, främst så handlar mässor om att mingla och ta kontakt med besökaren, något som kan vara ganska knepigt. Hur får du personer att stanna till vid just dig och att vilja prata med just dig? Till att börja med så handlar det om att inte vara för framfusig, men att samtidigt inte vara för tillbakadragen. En ganska skör linje där i mellan är den allra bästa att hålla sig på. På Stockholmsmässans hemsida ges tips kring detta. Där tipsar man bland annat om att det gäller att ha namnskylten på rätt sätt för att se seriös och synas, den ska sitta högt upp på vänster sida på bröstet och texten på namnskylten får inte vara för snirklig eller liten. När man står där vid sin monter gäller det att tänka på hur man ser ut när man står där. Stå inte och häng, sitt inte och ha inte armarna i kors. Stå upp, se avslappnad ut och var uppmärksam med blicken – det bjuder in för kontakt. När det sedan kommer till att närma sig mässbesökare som stannar till eller strosar förbi så kan man hålla det så enkelt som att ta ögonkontakt, le och säga hej för att inleda samtal. Fortsätt med att antingen prata eller lyssna, känn in situationen. Låt till mål med mässan styra hur du pratar, lova inte saker du inte kan hålla och glöm inte att dela ut saker som gör det enklare att följa upp mässan, som profilreklam, visitkort, broschyrer osv.

Bra sätt för att öva företagsamhet för unga

Ung som gammal, ny som rutinerad företagare gynnas av att stå på mässa och networka. I Di skriver man i en artikel om SM i Ung företagsamhet, där man bland annat får öva inför hur man agerar på en mässa. De som tävlar bedöms utifrån deras företagspresentation, monter, intervjuer och bemötande, något som bådar bra för att skapa duktiga framtida företagare. Och det finns även en mässa som hjälper unga att lyckas med sina idéer, och underbygger för ung företagsamhet. I en artikel från Sveriges Radio skrivs det om denna UF-mässa i Uppsala, där de unga företagarna bland annat haft idéer kring en barnbok som för HBTQ relaterade frågor upp på tapeten, en podd för tjejer i tonåren och en importfirma för frukt och bär från Amazonas. UF, som står för ung företagsamhet och är en politiskt oberoende, ideell organisation som hjälper elever i gymnasiet att lära sig mer om att driva företag, något som också bådar bra för ungas företagande i framtiden.