ABBA har gjort det, och den franska presidentkandidaten Jean-Luc Mélenchon har också gjort det. Kanske borde du också göra det? Vad handlar det om? Jo, om att använda modern teknik för att möta kunder, väljare eller fans.

Årets julklapp 2016 var virtual reality-headsetet, och flera företag undersöker vilka möjligheter som finns att använda den här tekniken. Dagens nyheter har börjat med virtuellt berättande, men än så länge har vi de stora innovationerna framför oss. Det handlar ju inte bara om att tekniken ska finnas, man ska också komma på ett bra sätt att använda den på. Här ligger underhållningsbranschen långt framme.

Man med virtual reality-gogglesABBA är Sveriges mest framgångsrika musikgrupp genom tiderna, och har sålt mer än 400 miljoner skivor. Gruppen existerade mellan 1972 och 1983, och var den första grupp från Europa (Storbritannien och Irland undantaget) som blev framgångsrika i den engelskspråkiga världen. Det är populärt idag med återföreningar av stora grupper, och Agneta, Björn, Benny och Annifrid skulle säkert bli ännu mer förmögna om de gick med på en återförening. Hittills har de inte velat, men 2018 kommer en återförening att bli av. Den kommer dock att ske i virtuell form, skriver Driva Eget.

En annan som har tagit till sig modern teknik är Jean-Luc Mélenchon, kandidat i det franska presidentvalet och ledare för rörelsen La France insoumise (det okuvade Frankrike). Han har lyckats med konststycket att hålla flera valmöten samtidigt, i olika städer, genom att delta i form av hologram. Just hologram har tidigare använts i den amerikanska musikindustrin. Rapparen Tupac, som dog 1996, har återuppstått på scenen i form av ett hologram, och när Chicago-rapparen Chief Keef av polisiära skäl inte fick uppträda på en konsert i Indiana gjorde han det ändå, i form av ett hologram. Det hindrade dock inte polisen från att avbryta hologrammets konsert.

Resor, fastigheter och mycket mer

Den nya tekniken för det möjligt inte bara för politiker och rappare att möta fans och supporters över långa avstånd. Den ger också företag nya möjligheter att möta kunderna, där kunderna befinner sig. Men även på en mässa eller konferens kan virtual reality, eller VR, tillföra något. Trendspanarna spår att den nya tekniken kommer att slå igenom i framför allt resebranschen inom en snar framtid. Och nej, det handlar inte om virtuella resor, som i filmen Total Recall. Istället kommer man genom virtual reality att kunna se och uppleva hur olika hotell skiljer sig åt, när man står i begrepp att välja boende inför sin resa.

Ett annat exempel är mäklarbranschen. Med VR kan man uppleva hur ett hus som inte är byggt än kommer att ta sig ut när det är färdigt, och man kan också testa olika planlösningar, möbleringar och tapeter.

Även om mässbranschen inte visar några tecken på avmattning så kommer VR att påverka den. Vi kommer kanske inte att se virtuella mässor, men väl virtuella montrar, och inte minst kommer VR, och kanske även hologram, att flytta in i de fysiska montrarna.